درد قفسه سینه ناشی از استرس و اضطراب

درد قفسه سینه ناشی از استرس و اضطراب

 






 

درد قفسه سینه اغلب با بیماری‌های قلبی ارتباط دارد. اما، آیا می‌دانید که این درد می‌تواند یکی از عوارض جانبی استرس یا فشار روانی و اضطراب نیز باشد؟ در این قسمت اطلاعات دقیقی در مورد ماهیت درد قفسه سینه ناشی از استرس را متذکر شده‌ایم.
در حالت عادی، درد قفسه سینه، نشانه‌ای از مشکلات مربوط به قلب، و یا بیماری‌های مرتبط با دستگاه تنفسی مانند ذات الریه و برونشیت است. بنابراین، هنگامی که افراد درد قفسه سینه را تجربه می‌کنند، معمولاً عجولانه پیشدستی کرده و نتیجه گیری می‌کنند که این درد باید به علت حمله‌ی قلبی باشد. شاید تعداد افرادی که از این مسئله آگاهی داشته باشند، زیاد نباشد، اما باید گفت که درد سینه ناشی از استرس و اضطراب نسبتاً معمول می‌باشد. اما، نبایستی آن را نادیده گرفت. توصیه می‌شود با دکتر مشورت کرده و در اسرع وقت این علائم تشخیص داده شوند.

درد قفسه سینه و استرس

شیوه‌ی زندگی مدرن امروزی که به سرعت پیش می‌رود، یکی از دلایل به وجود آمدن استرس می‌باشد. استرس می‌تواند به دلایل متعددی به وجود آید که از آن جمله: استرس شغلی، استرس مربوط به خانواده، امور مالی، روابط، و مانند آن که فرد را از لحاظ جسمانی و روانی تحت تأثیر قرار داده و منجر به ایجاد مشکلات زیادی در سلامتی می‌شود. درد قفسه سینه یکی از علائم اصلی استرس است، و معمولاً با سرگیجه و یا عرق کردن همراه می‌باشد. بنابراین، چگونه درد قفسه سینه و استرس با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند؟

☚هنگامی که در یک موقعیت استرس‌زا قرار می‌گیرید، غده‌ی فوق کلیوی، آدرنالین آزاد می‌کند. این امر باعث افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، هوشیاری، و انقباض عضلات می‌شود. این تغییرات فیزیکی ناگهانی می‌تواند به درد قفسه سینه بیانجامد.
☚ثانیاً، استرس یکی از عوامل ایجاد فشار خون بالا یا افزایش فشار خون است. درد و ناراحتی در قفسه سینه نشانه‌ای از فشار خون بالا می‌باشد. بنابراین، افزایش فشار خون ناشی از استرس، می‌تواند به درد قفسه سینه بیانجامد.
☚ثالثاً، استرس نیز یکی از دلایل بیماری بازگشت اسید به مری و یا بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) است. افرادی که مبتلا به بیماری رفلاکس اسید معده هستند، سوزش قلب و درد قفسه‌ی سینه را تحمل می‌کنند. از این رو، بیماری رفلاکس اسید معده، و به طور غیر مستقیم استرس، یکی از عللی هستند که کمتر شناخته شده و جزئی از درد قفسه سینه می باشند.
☚اضطراب حالت دائمیِ نگرانی یا ترس است که می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال روانی باشد. اضطراب باعث به وجود آمدن علائم بسیاری همچون: تنگی نفس، لرزش، احساس ناراحتی در حین تنفس، و غیره شود. بعلت اختلال در تنفس، اکسیژن به مقدار کافی به قلب نمی‌رسد. که این امر می‌تواند به انقباض وگرفتگی عضلات منجرگردد. تمام این عوامل باعث درد در قفسه سینه می‌شوند.

در این لحظه، فردی که پیش از این دچار استرس و اضطراب شده، هنگامی که درد قفسه‌ی سینه را تجربه می‌کند، آن را با حمله‌ی قلبی اشتباه گرفته و احساس اضطراب بیشتری می‌کند. و مجدداً این حالت منجر به ناراحتی در قفسه سینه می‌شود. بنابراین، درد قفسه سینه و اضطراب، یک دور باطل را تشکیل می‌دهند.

به یاد داشته باشید

• درد در قفسه سینه ناشی از استرس، هم می‌تواند در مردان و هم زنان مشاهده شود.
• ماهیت درد قفسه سینه ناشی از استرس و حمله قلبی بسیار به هم شبیهند.
درد قفسه سینه، بدون هیچ گونه علت پزشکی شناخته شده، معمولاً به عنوان نشانه‌ای از اضطراب یا استرس در نظر گرفته می‌شود.
دیگر اثرات مضر استرس عبارتند از: سردرد شدید، کمردرد، اختلالات قلبی، درد در شانه‌ها، و مانند آن است. اگر چه استرس علت فرعی درد قفسه سینه است، که معمولاً به هیچ گونه عوارض طولانی مدت منجر نمی‌شود، اما نبایستی نادیده گرفته شود. توصیه می‌شود فوراً با پزشک خود مشورت کرده و تحت معاینه قرار گیرید.

درمان

تست استرس به تعیین عملکرد قلب تحت شرایط پُر تنش کمک می‌کند. در این آزمون، از فرد خواسته می‌شود تا بر روی تردمیل راه برود، در حالی که عملکرد ضربان قلب و تنفس با دستگاه کنترل می‌شود. این آزمایش همچنین به پزشک در تشخیص علت درد قفسه سینه کمک می‌کند که آیا این درد مرتبط با قلب می‌باشد و یا ناشی از استرس و اضطراب است. چنانچه علت درد قفسه سینه چیزی غیر از استرس باشد، دکتر روش درمان مربوطه را تجویز می‌کند. اختلالات اضطراب را می‌توان با درمان و رسیدگی تخصصی مداوا کرد. از سوی دیگر، چنانچه علت آن ناشی از استرس باشد، می‌توانید با پیروی از روشهایی که در ذیل ارائه شده، بر آن غلبه کنید.

چگونه استرس را کاهش دهید

☜تکنیک‌های تمدد اعصاب همچون ماساژ، یوگا، مدیتیشن، و مانند آن، به کاهش استرس کمک می‌کنند. داشتن زمانی آرام و مفرح با دوستان نیز به تمدد اعصاب کمک می‌کند.
☜گمان می‌رود که ورزش کردن، یکی از بهترین روشهایی است که می‌تواند استرس را از بین ببرد. شما می‌توانید هر نوع ورزشی را که دوست دارید، دنبال کنید و آن را هر روز به مدت 20 تا 30 دقیقه انجام دهید.
☜داشتن خوابی خوب در هر روز بسیار ضروری است. هر روز بایستی به مدت 6 تا هفت ساعت بخوابید تا مغزتان آرامش یافته و استرس کاهش یابد.
☜برنامه‌ریزی و سازماندهی درست کارهایتان، اختصاص زمانی برای خوردن وعده‌های غذایی سالم و مدیریت مؤثر زمان، مواردی هستند که می‌توان آنها را سریعاً امتحان کرد.
☜در نهایت، توجه داشته باشید که استراحت موقت در حین کار، رفتن به تعطیلات هر از چند وقتی، صرف وقت با عزیزان، و مانند آن، از روش‌هایی هستند که می‌توانند برای مقابله با استرس بکار روند.

چنانچه دردی متناوب در قفسه سینه احساس می‌کنید، بایستی به دکتر رفته و بلافاصله خود را تحت معاینه قرار دهید. مراقب خود باشید!
سلب مسئولیت: این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته، و نبایستی جایگزین توصیه‌ها‌ی پزشکی متخصص شود. منبع مقاله :
متن منابع



 

 

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه