درست و نادرست در رابطه با قلب سالم

درست و نادرست در رابطه با قلب سالم

 

مترجم: زهرا هدایت منش
منبع: راسخون



 

سؤال‌های درست یا نادرست زیر، برای سنجش آگاهی شما درباره بیماری‌های قلب و نحوه کاهش خطر دچار شدن به آن‌هاست. پاسخ‌های درست پس از پرسش‌ها آمده‌اند.

1. سه عامل خطر در بیماری قلب که مهمتر از همه هستند و می‌توانید جلوشان را بگیرید عبارتند از: فشار خون زیاد، دخانیات و زیادی کولسترول خون.
2. نخستین نشانه فشار خون بالا و کولسترول زیاد اغلب حمله یا سکته قلبی است.
3. اشخاصی که فشار خونشان بالاست، معمولاً عصبی و گرفته‌اند.
4. فشار خون 14 روی 9 یا بیشتر، معمولاً بالا به شمار می‌رود.
5. بستگی کولسترول زیاد خون با بیماری قلب، فرضیه‌ای علمی بیش نیست.
6. کولسترول خوراکی‌ها تنها از غذاهای حیوانی می‌آید.
7. مؤثرترین راه کاهش کولسترول خون، کاستن آن در رژیم غذایی است.
8. کشیدن سیگار فی‌نفسه خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.
9. علاوه بر شمار فراوان مرگ‌های سرطانی و بیماری قلبی ناشی از دخانیات، بیش از 90 درصد همه مرگ‌های آنفیزم (بزرگ شدن و از کار افتادن حباب‌های شش که باعث می‌شود تبادل اکسیژن و گاز کربنیک خوب انجام نگیرد و اغلب به مرگ می‌انجامد) ناشی از دخانیات است.
10. کسانی که دخانیات را ترک می‌کنند، احتمال دچار شدن به بیماری قلب را کاهش می‌دهند.
11. عدم فعالیت جسمی با بیماری قلب رابطه دارد.

پاسخ پرسش‌های آزمون قلب سالم

1. درست. گر چه عوامل خطر زای دیگری درکارند که نمی‌توان تغییرشان داد مانند پیشینه خانوادگی و سن، سه عامل فشار خون، دخانیات و کولسترول زیاد خون را می‌توان تغییر داد. کسی که گرفتار هر سه عامل باشد، هشت بار بیشتر از کسی که نباشد احتمال دچار شدن به بیماری قلب دارد.
2. درست. شخصی که فشار خونش بالاست یا میزان کولسترول خونش زیاد است، ممکن است به نظر خوب بیاید: اغلب هیچ نشانه‌ای دال بر این عوارض در کار نیست تا وقتی که حمله قلبی یا سکته پیش می‌آید. برای پی بردن به میزان زیاد کولسترول خون یا فشار خون بالاتر از حد طبیعی، باید به پزشک مراجعه کرد. آزمون کولسترول خون در آزمایشگاه و با گرفتن کمی خون انجام می‌گیرد.
3. نادرست. فشار خون بالا لزوما شخص را عصبی و گرفته نمی‌کند، بلکه مفهومش این است که خون به دیواره‌های شریانی فشار زیادی وارد می‌سازد. افراد ساکت و آسوده ممکن است فشار خون بالا داشته باشند.
4. درست. هرچه فشار خون بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری قلب یا سکته بیشتر است. برای کاهش فشار خونی که 14 روی 9 یا بیشتر باشد (چه رقم اول و چه دوم)، باید به درمان پرداخت و مراقب آن بود. اگر فشار خونتان بالاست به دستورهای پزشکتان عمل کنید، وزن خود را به میزان معمولی پایین بیاورید و در همان حد نگاه دارید، از مصرف نمک خود بکاهید (منظور تنها نمک سفره نیست بلکه خوراکی‌هایی که نمک فراوان دارند نیز باید در نظر باشند) و فراموش نکنید اگر دارویی تجویز شده باشد مصرف کنید.
5. نادرست. بررسی‌های علمی نشان داده است اشخاصی که کولسترول خونشان زیاد است بیش از دیگران در معرض بیماری قلب هستند. کسانی که کولسترول خونشان از 265 میلی‌گرم در دسی‌لیتر بیشتر است، ممکن است چهار بار بیش از آنان که میزانشان 190 میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا کمتر است در خطر بیماری قلب باشند. همچنین نشان داده شده است اشخاصی که کولسترول خونشان بالاست و آن را پایین می‌آورند، خطر دچار شدن به بیماری قلب را نیز کاهش می‌دهند.
6. درست. کولسترول غذایی هرگز در خوراکی‌های گیاهی یافت نشده است. همه گوشت‌ها و مرغ و ماهی و کره دارای کولسترول هستند. منابع سرشار کولسترول عبارت‌اند از: جگر، مغز، کلیه و زرده تخم‌مرغ.
7. نادرست. البته کاهش مقدار کولسترول خوراکی‌ها مهم است، ولی کمتر خوردن چربی اشباع شده احتمالاً روش تغذیه‌ای مؤثرتری برای پایین آوردن میزان کولسترول خون است. در صورت امکان باید چربی اشباع نشده را جانشین اشباع شده ساخت. چربی اشباع شده (که در انواع گوشت و لبنیات مانند شیرپرچربی، خامه، بستنی، پنیر و کره و پاره‌ای روغن‌های آشپزی موجود است) سهم بزرگی در بالا بردن کولسترول خون دارد. برای کاهش مصرف چربی اشباع شده باید گوشت کم‌چربی و مرغ یا ماهی بخورید؛ چربی گوشت را جدا کنید؛ مواد خوراکی را تفت دهید یا آب ‌پز کنید یا بجوشانید و سرخ نکنید؛ لبنیات بدون چربی یا کم‌ چربی مصرف کنید.
8. درست. دخانیات عامل خطر قطعی و قوی برای بیماری قلب است. میزان مرگ از بیماری قلب در میان سیگاری‌ها 70 درصد بیش از کسانی است که سیگار نمی‌کشند. سیگاری‌های قهار البته در معرض خطر بیشتری هستند و سیگاری‌هایی که کولسترول خونشان زیاد است یا فشار خونشان بالاست، احتمال بسیار زیادتری برای دچار شدن آن‌ها به بیماری قلب وجود دارد.
9. درست. اگر مردم سیگار نمی‌کشیدند، بیماری آنفیزم تقریباً از میان برداشته می‌شد.
10. درست. قطعاً. سیگاری‌ها می‌توانند خطر بیماری کورونر قلب و مرگ زودرس را با ترک سیگار کاهش دهند. در بررسی عمده‌ای معلوم شده است که خطر مرگ بیماری قلب در میان ترک کنندگان سیگار حدود نصف (54 درصد) کسانی بود که آن را ترک نکرده بودند.
11. درست. کسانی که فعال نیستند آمادگی بیشتری برای بیماری قلب دارند تا کسانی که دارای فعالیت جسمی هستند: جنب ‌و ‌جوش دایمی و پیگیری در ورزش، وضع عمومی را بهبود می‌بخشد و اغلب به کاهش میزان فشار خون کمک می‌کند و همچنین از وزن اضافی و کولسترول خون می‌کاهد. علاوه بر این گزارش‌هایی در دست است دال بر این که سیگاری‌هایی که ورزش می‌کنند آسانتر می‌توانند سیگار را ترک کنند. بالاخره ورزش منظم در هوای آزاد، می‌تواند شما را سر حال و بشاش کند.




 

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه