هرگز دیر نیست

هرگز دیر نیست,
●ورزش های مختلف برای سالمندان
نرمش های کششی کمک خواهند کرد که بدنتان را به قدر کافی انعطاف پذیر سازید. اینگونه نرمش ها، بهترین راه برای گرم شدن پیش از شروع و سرد شدن پس از خاتمه ورزش های مقاومتی به شمار می روند و درست مانند تمرینات قدرتی، هفته ای دو یا سه بار و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه برای این کار کافی است. کلاس های یوگا بسیار مفیدند، ولی بیشتر افراد خودشان این نوع نرمش ها را یاد می گیرند.
تمرینات تعادلی نیز بروز برخی از آثار و عوارض شایع پیری را به تعویق می اندازند. اینگونه تمرینات، به داشتن حرکات موزون و جلوگیری از آسیب به مفاصل و استخوان ها در نتیجه زمین خوردن -که دردسر و گرفتاری بزرگی برای افراد سالخورده به شمار می رود- کمک می کنند.
یک برنامه ورزشی مناسب به ویژه اگر با اقدامات پیشگیرانه دیگری همراه باشد، کمک خواهد کرد که بسیاری از تغییرات ناشی از پیر شدن به تاخیر افتند. به علاوه خطر بسیاری از بیماری های مزمن را که سال های طلایی زندگی مان را تیره و کدر می کنند، از ما دور خواهد کرد.
بیماری قلبی، قاتل درجه یک مردان است. از آنجا که ورزش به بهبود بسیاری از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی (کلسترول، فشار خون، بیماری قند، چاقی و فشارهای روحی) کمک می کند، نقش بسیار مهمی در محافظت از قلب در برابر حملات قلبی دارد. دانشمندان پیش از این دریافته بودند کسانی که به طور مرتب ورزش می کنند، ۳۹ درصد کمتر از دیگران دچار حملات قلبی می شوند؛ این نکته بسیار مهمی است که در مطالعات بعدی نیز بارها مورد تایید قرار گرفت.
سکته های مغزی، یکی از علل مهم مرگ و میر در جهان است، درست مثل سکته های قلبی. بسیاری از این سکته ها ناشی از تصلب شریان ها است که خود دلیل مشترک بودن بسیاری از عوامل خطر ابتلا به این دو عارضه است. پس جای تعجب نیست که ورزش می تواند از خطر بروز سکته های مغزی بکاهد. اکنون ۲۴ سال پس از نخستین پژوهش پیرامون آثار بهداشتی ورزش بر بیماری های قلبی، بار دیگر تحقیقات نشان می دهند که ورزش سبک تا ۲۴ درصد از خطر سکته های مغزی نیز می کاهد، ورزش های متوسط تا سنگین حتی از این بهترند و تا ۴۶ درصد از این خطر خواهند کاست.
موضوع سرطان چیز دیگری است، ولی ورزش می تواند در مبارزه با این دومین قاتل انسان ها نیز سودمند باشد. سرطان روده بزرگ روشن ترین مثال است. پژوهشگران دریافته اند مردانی که بسیار فعالند تا ۴۷ درصد کمتر از هم سن و سالان کم فعالیت خویش دچار این بیماری می شوند. گرچه شواهد در این موارد چندان قطعی نیستند، ولی به جرات می توان گفت که ورزش منظم حتی می تواند مانع پیشرفت سرطان پروستات نیز شود.
کمک به جلوگیری از بروز بیماری های قلبی، سرطان، سکته های مغزی، پس ورزش ارزش امتحان کردنش را دارد. فعالیت بدنی می تواند به کاستن از خطر بروز بسیاری از بیماری های مزمن که با گذشت زمان و بالا رفتن سن موجب فشارهای روحی و ناتوانی بسیار می شوند، کمک کند. بیماری هایی چون فشار خون بالا، بیماری قند، پوکی استخوان ها و بیماری آلزایمر را نیز باید به این فهرست افزود. برخی از بیماری های جزئی تر، مثل حملات دردناک کیسه صفرا و علائم آزاردهنده بزرگی پروستات نیز در این فهرست جای می گیرند و اگر همه اینها هیچ انگیزه ای برای ورزش کردن به شما نمی دهد، این را هم اضافه کنیم که براساس مطالعات، ورزش منظم تا ۳۰ درصد از خطر بروز ناتوانی جنسی می کاهد.
ورزش منظم به ما کمک می کند که دیرتر پیر شویم و سالم تر و شاداب تر زندگی کنیم. به علاوه عمر ما را نیز افزایش می دهد. محاسبات نشان می دهند کسانی که به طور منظم ورزش می کنند، در ازای هر ساعت ورزش می توانند دو ساعت بیشتر امید به زندگی داشته باشند و این دو ساعت ها، در تمام طول عمر یک انسان، به دو سال عمر بیشتر بالغ می شود. برای آنکه بیشترین بهره را از این اتفاق خوشایند ببریم، باید سال ها به طور منظم ورزش کنیم، ولی این اصلا بدین معنا نیست که لازم است ورزشکار حرفه ای شویم. درواقع روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع بیشترین کمک را به سلامتی مان خواهد کرد.
محاسبات یک چیزند و مشاهدات چیز دیگر. دانشمندان به مطالعه در بسیاری نقاط جهان پرداخته و با وجود تفاوت های زیاد بین مردم، همه جا به این پیام روشن رسیده اند که ورزش منظم طول عمر را افزایش می دهد و از بار بیماری ها و ناتوانی ها در سنین سالخوردگی می کاهد. در مجموع چنین به نظر می رسد که فعالیت منظم بدنی از بیشتر از یک چهارم موارد مرگ و میر می کاهد و بیش از دو سال بر امید به زندگی می افزاید.
یکی از جالب ترین نکاتی که پژوهشگران در پژوهش های خویش بدان رسیدند، این بود که بدن انسان در ۵۰ سالگی به فعالیت های ورزشی به همان خوبی ۲۰ سالگی جواب می دهد. درواقع در هر سنی می توان از مواهب ورزش بهره برد، هرچند که احتمالا افراد سالخورده نیاز به اقدامات پیشگیرانه دیگری نیز خواهند داشت. حتی در آسایشگاه های بیماری های مزمن نشان داده شده که ورزش وزنه برداری موجب تغییرات مثبت توجهی در افراد ۸۷ تا ۹۰ ساله می شود. مطالعات نشان داده اند که مردان فعال ۴۵ ساله، ۲۴ درصد کمتر از همسالان غیرفعال خویش می میرند. بیشترین نفع اینگونه فعالیت ها زمانی حاصل خواهد شد که معادل روزانه ۴۵ دقیقه با سرعت طی هر کیلومتر مسافت تقریبا در ۱۲ دقیقه پیاده روی کنیم. به طور متوسط افرادی که زندگی ثابت و غیرفعالی داشتند، با فعال شدن در سال های دورتر زندگی توانستند ۶/۱ سال به امید به زندگی خویش بیفزایند.تمام مطالعات این نکته را تایید می کنند که ورزش در سال های دور زندگی نیز بسیار سودمند است و این موافق سخن شاعر مشهور رومی سیسروست که هیچ کس آنقدر پیر نیست که فکر کند سالی دیگر زنده نخواهد ماند .
●ضربه های ساعت
پیری را گریزی نیست، ولی وحشت از آن واقعا بی مورد است. هیچ کس نمی تواند ضربه های ساعت را متوقف سازد ولی بسیاری می توانند حرکت آن را کند سازند و از دوران سالخوردگی خویش لذت ببرند. به قول جانان سویفت، همه دوست دارند زیاد زندگی کنند، ولی پیر نشوند. ورزش منظم همراه با رژیم غذایی مناسب، مراقبت های بهداشتی مناسب، ژن های مناسب و اندکی شانس، همه آن چیزی است که نیاز داریم.

منبع : روزنامه همشهری


 
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه