هنر جوان ماندن

هنر جوان ماندن,
از آنجایی که طول عمر افرادی که در کشورهای پیشرفته زندگی می کنند رو به رشد است، مردم بیش از گذشته به بررسی روش های بهتر زندگی کردن و به عقب انداختن پیری می پردازند. به گفته محققان، پیری جریانی است که به واسطه اتخاذ عادات بهداشتی مخرب و ذهن بدبین ایجاد می شود. می توان چهل، پنجاه یا هشتاد ساله شد و هنوز هم جوان باقی ماند. این مسئله به طرز تفکر شما و اینکه چقدر خوب از خودتان مراقبت کنید بستگی دارد. روش های بسیاری برای جوان تر از سن تقویمی باقی ماندن وجود دارد که بسیاری از مردم با دقت کردن روی نحوه غذا خوردن، ورزش کردن، برقرار کردن ارتباط با دیگران و برخورد با مشکلات زندگی به این امر دست یافته اند.
●رژیم غذایی کم کالری
تحقیق در مورد طول عمر نشان داده است که کاهش عدد کلی مصرف کالری در روز به طور چشمگیری عمر را طولانی می کند، سلامتی انسان را حفظ کرده و او را جوان نگه می دارد. بیش از حد خوردن یکی از بدترین عوامل سرعت بخشیدن به پیری است. خوردن زیاد به تمام دستگاه های بدن فشار می آورد و دستگاه هاضمه برای هضم آن غذاها انرژی اضافی خود را از دستگاه های دیگر بدن گرفته و می سوزاند. علاوه بر آن پرخوری اضافه وزن می آورد و چربی اضافی در ایجاد بیماری های قلبی و دیابت هنگام میانسالی دخالت دارد. تمام این موارد تنها یک نتیجه ساده را گوشزد می کند و آن این است که اگر کمتر بخورید، بیشتر عمر می کنید!
●علائم مهم زیستی
علائم زیستی به آن دسته از علائمی گویند که فرد را از لحاظ جسمی در خصوص اینکه چقدر از سن تقویمی اش جوان تر باقی مانده است محک می زند و شامل خشکی پوست، رنگ خاکستری مو و کلسترول خون است. در تحقیقات آزمایشگاهی انجام شده روی حیوانات معلوم شده است آن دسته از حیواناتی که تحت رژیم غذایی کم کالری قرار گرفته اند، نسبت به آن دسته از حیوانات که هر چه می خواستند خورده اند طولانی تر و سالم تر زندگی کرده اند. کمتر خوردن به معنای از قلم انداختن مواد مغذی نیست بلکه به معنای جایگزینی غذاهای پرکالری حاوی چربی ها و قند اضافی با غذاهای مغذی و خام می باشد.
اگر این کار را می خواهید شروع کنید و در دوران میانسالی خود قرار دارید پیشنهاد می کنم این رژیم ضد پیری را با کاهش ۶۰ درصد از مصرف کالری که به طور معمول می خورید در مدت زمان ۵ تا ۷ سال شروع کنید. این کاهش در زنان باید ۱۳۰۰ کالری و در مردان ۱۸۰۰ کالری باشد. البته برای افراد بسیار فعال باید اندکی بیشتر از این مقدار کالری باشد.روش کم خوری کنترل شده، دمای بدن را به طور چشمگیری پایین می آورد و از میزان سوخت و ساز آن می کاهد و این دو عامل در افزایش طول عمر مهم هستند.
●قدرت مواد غذایی خام
پیروی کردن از رژیم غذایی مملو از مواد خام- به ویژه میوه- روش موفقیت آمیزی برای جوان باقی ماندن است. آنزیم های موجود در غذاهای طبیعی و تازه، کارکرد دستگاه های بدن را در سطح مطلوبی حفظ می کند. هنگامی که غذا طبخ می شود آنزیم های مهم آن از بین می روند بنابراین خام خواری یا خوردن آب خوراکی های خام بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تضمین می کند. شواهد نشان می دهد که یک رژیم غذایی حاوی ۵۰ درصد میوه خام، طول عمر را افزایش می دهد. در حقیقت محققان مدعی اند که رژیم غذایی متشکل از ۷۰درصد میوه خام و سبزی به راستی مراحل پیری را معکوس می کند: بدن لاغرتر می شود، چین و چروک ها صاف تر شده و از همه مهم تر فعالیت مغز به طور چشمگیری بهبود می یابد.
●میوه های برتر
با وجو د اینکه تمام میوه ها خوب هستند، اما برخی کارایی ضد پیری دارند. تا جایی که امکان دارد از میوه های طبیعی استفاده کنید. میوه هایی که از آفت کش ها به دور بوده اند و مزه بهتری دارند.
▪سیب : سیب زهرزدایی عالی با ویژگی های ضدعفونی کننده است که به سیستم ایمنی بدن نیرو می بخشد. همچنین در خود پکتین دارند که به دفع فلزات سنگینی چون سرب و جیوه از بدن کمک می کنند.
▪کیوی: کیوی دو برابر پرتقال ویتامینC و دو برابر آوکادو ویتامین E دارد و ذخیره ای غنی از پتاسیم است.
▪توت: توت، توت فرنگی، قره قاط، کشمش بی دانه و انگورهای سیاه در خود مواد گیاشیمی دارند و به فلاون ها معروف شده اند. این مواد ضد اکسید اسیو�� های قوی هستند که از بدن در برابر رادیکال های آزاد حفاظت می کنند.
▪لیموترش: لیموها در بدن اثر سم زدایی دارند.
خرما و انجیر: خوراکی های فوق غنی از کلسیم، آهن و پتاسیم بوده و برای هضم غذا بسیار خوب هستند.
●سبزیجات مهم
سبزیجات در فراهم کردن مواد معدنی، فلاون های زیستی(هر یک از انواع فلاون ها که در حفظ و نگهداری دیواره مویرگ ها و کاستن احتمال خونریزی کاربرد دارد و در گیاهان به ویژه مرکبات یافت می شود)، ضد اکسیداسیون فتوشیمیایی و پروتئین و برای دوباره جوان کردن و احیای سلول های بدن حیاتی اند. در ضمن با آنها می توان ضیافتی رنگین و خوش طعمی ایجاد کرد.
هویج : هویج یکی از سبزی های ضد پیری است. آن علاوه بر پاکسازی، تقویت و فعال سازی دستگاه های بدن، غنی از بتاکاروتن است که از احتمال ابتلا به سرطان می کاهد. خوردن فقط یک هویج در روز احتمال ابتلا به سرطان ریه را تا ۵۰ درصد می کاهد.کدو حلوایی، کدو و سیب زمینی های شیرین سرشار از بتاکاروتن هستند. آوکادوها منبع خوبی از چربی های اشباع نشده مونو هستند که ممکن است به بدن در کاستن میزان کلسترول بد کمک کنند. به علاوه آوکادو با داشتن منبع خوبی از ویتامین E جلوی پیر شدن پوست را می گیرد و با پتاسیم موجود در آن جلوی بالا رفتن فشار خون را می گیرد.
بروکلی، گل کلم، کلم های فندقی، کلم و آب تره، غذایی از گیاه شیمی هستند که در برابر سرطان و سم مقاومت می کنند و کارایی کبد را بهبود می بخشند. بروکلی یا همان کلم سیاه سرشار از ویتامین های B و C است و در خود کلسیم، اسیدفولیک، آهن و پتاسیم دارد. اسفناج نیز حاوی مقدار بالایی از مواد معدنی و ضداکسیداسیون است.
●مصرف ماهی
مصرف انواع ماهی، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین و اسیدهای چرب امگا ۳ مورد نیاز بدن را فراهم می کند.
ماهی سفید در خود چربی اندکی دارد در حالی که ماهی های پرچرب مانند تن و ماکرال سرشار از ویتامین A و D هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ در پیشگیری از بیماری قلبی عروقی موثر هستند و پوست را شفاف و درخشان می سازند.
●پروتئین
پروتئین ماده ای حیاتی است اما باید روزانه از آن بسیار کم مصرف کرد. زیرا مقدار مصرف زیاد آن مشکلاتی را به وجود می آورد به ویژه که در سنین بالا فرد را به پوکی استخوان مبتلا می کنند.برای مبارزه با مراحل پیری بهترین کار جایگزین کردن پروتئین حیوانی تا حد ممکن با پروتئین گیاهی- که کم چرب است- می باشد.
●گوشت قرمز و طیور
اگرچه گوشت قرمز حاوی موادی چون آهن، روی و ویتامین B است، اما در خود سم، داروهای مختلف و نیز آفت کش دارد. در عین حال پر از چربی های اشباع شده است. تا آنجا که می توانید در مصرف گوشت های قرمز میانه رو باشید.گوشت طیور منبع خوبی از پروتئین های مطلوب، ویتامینB و آهن است و چنانچه قبل از پختن پوست آنها دور اندخته شود، چربی بسیار کمی خواهند داشت. با این حال از مصرف گوشت طیور هم تا حد ممکن باید کاست. علاوه بر آن سعی کنید از گوشت حیواناتی تغذیه کنید که به طور طبیعی رشد کرده باشند.
●محصولات لبنی
سودمندترین محصول لبنی ماست است زیرا علاوه بر اینکه تشکیل مخاط نمی دهد بلکه تعداد باکتری های مفید در روده را افزایش داده و اسیدهای هیدروکلریک موجود در معده را خنثی می سازد؛ اما شیر و پنیر تشکیل مخاط می دهند(این مواد باعث گرفتگی بینی می شوند) و سرشار از چربی های اشباع شده اند و بهتر است در مصرف آنها میانه روی کنید.
●حبوبات
لوبیا و حبوباتی چون عدس، لوبیا چیتی، لوبیا مانگ و نخود منبعی غنی و عالی از پروتئین گیاهی هستند. سعی کنید هنگام پخت، لوبیا را به صورت خالص مصرف کنید. اما گاهی اوقات هم می توانید افزودنی هایی مانند شکر به آن بیفزایید.به طور مثال در غذاهای چینی و ژاپنی تا قرن ها از توفو(خمیر سویا که سفید و پنیر مانند است) استفاده می شد و به دلیل کم شدن چربی های اشباع شده، مردمان این سرزمین ها بسیار کمتر به سرطان مبتلا می شدند.
ترجمه: نادیا زکالوند
منبع : روزنامه همشهری


 
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه